מחלות ריאה 22.08.2021

גישה אינטגרטיבית לאבחנה מבדלת בין מחלות ריאה אינטרסטיציאליות

במחקר זה נמצאה יעילות מובהקת לאנליזה באמצעות בדיקה ציטולוגית משטיפה ברונכואלוואולארית באבחנה בין מחלות ריאה אינטרסטיציאליות שונות

שטיפה ברונכואלוואולארית (BAL) היא פרוצדורה אבחנתית בטוחה ושימושית לצורך הבחנה בין הפרעות ריאה המתאפיינות בלייפת ולצורך שלילה של ממאירות וזיהום. מחקר רב מרכזי שנערך לאחרונה תיאר אינדקס חדש, רגיש יחסית וספציפי בשם Bronchoalveolar Cytology Threshold (BCT), כשימושי להבחנה בין אנשים בריאים לכאלה עם מחלת ריאה.

מטרת החוקרים הייתה להשתמש ב-BCT לצורך אנליזה של מחלת ריאה אינטרסטיציאלית (ILD) ולבחון את היכולת שלו בהקשר של אבחנה מבדלת. החוקרים בדקו שילובים שונים של תאי BAL לבדיקה על מנת לשפר את יכולת הדיוק האבחנתית ל-ILD.

במסגרת המחקר החוקרים ביצעו אנליזה רטרוספקטיבית של דגימות BAL. הם השתמשו ביותר מ-1,000 דגימות BAL ממטופלים אשר עברו בירור ל-ILD בבית החולים האוניברסיטאי Siena. הדוגמיות שנכללו במחקר נלקחו מ-468 מטופלים: 413 עם ו-55 ללא ILD. החוקרים ביצעו חישובי BCT על פי לספרות הרלוונטית.

תוצאות המחקר הראו כי מתוך מחלות ה-ILD, מטופלים עם פנאומוניטיס פיברוטית עקב רגישות יתר, לייפת ריאתית אידיופטית (IPF) וסרקואידוזיס הדגימו BCT נמוך יותר בהשוואה ל-ILD ללא סיווג. מטופלים שהיו עם אסבסטוזיס הראו תוצאות BCT נמוכות בהשוואה לדלקת ריאות אינטרסטיציאלית לא ספציפית (NSIP), דלקת ריאות קריפטוגנית מאורגנת (COP), ILD הקשורה למחלת רקמת חיבור (CTD-ILD), סרקואידוזיס ו-ILD ללא סיווג. מטופלים עם COP הדגימו תוצאות BCT גבוהות יותר בהשוואה ל-IPF, f-HP וסרקואידוזיס.

החוקרים סיכמו כי על פי תוצאות המחקר, זיהוי תבניות תאים ב-BAL ואינדקס BCT יכולים לספק מידע שימושי להבחנה בין מחלות ILD שונות ובכך להפחית את הצורך בשימוש בטכניקות פולשניות לאבחנה.

מקור:

LauraBergantini et. al (2021) European Journal of Internal Medicine DOI: https://doi.org/10.1016/j.ejim.2021.04.005

נושאים קשורים:  שטיפה ברונכואלוואולארית,  מחלות ריאה אינטרסטיציאליות,  אבחנה מבדלת,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו